افراط گرایی دینی علت بروز جریان تکفیری
عقایدتکفیری منوط به عصرهای جدیدنیست واز دوران ظهوراسلام وجودداشته است. اولین جریان های تکفیری رامی توان خوارج معرفی کرد. خطرجریان تکفیری مختص مسلمانان نیست بلکه این خطراسلام وستون فقراتش راتهدید می کند. مصداق آن درصدراسلام اقدام جریان تکفیری خوارج علیه حضرت علی(ع) است.
باگذرزمان عقیده تکفیری همگام با حدومرز اسلام گسترش یافت وباگسترش اسلام، این شجره عقیدتی هرزه گسترش می یافت امارویکردی منفعلانه داشت تااینکه درمقابله باانقلابی جدید بارویکرداسلام ناب محمدی ناچاربه کنکاش وتبدیل به یک جریان شد. جریانی افراطی برای تمام فرصت طلبان وجاهلان.
این جریان که مانع عظیمی برسر راه فرصت طلبی های خودمی دید برای ازبین بردن این موانع حتی دست به دامن حکومت های غیراسلامی ودربرخی مواقع حکومت های نامشروع شد. هدف این جریانهای تکفیری همانندصدر اسلام ساقط کردن ولایت است. پس باید جهان اسلام برعلیه این خوارج به پاخیزد.
همانگونه که ازمعنای لغوی تکفیری نیزپیداست این جریان تفسیری داردکه از تفسیق، خشونت وافراط دردین می توان به عنوان شاکله ی هویت آنها نام برد. اما بخش جالب داستان این است که تکفیری ها قدرت تشخیص خالق ازمخلوق راندارند. قدرت تشخیص علت ازمعلول راندارند واین رامی توان عمده اشتباه آنها درمباحث دینی برشمرد.
همانطوری که عرض کردم اشتباه تکفیری ها درمباحث دینی این است که همواره به دنبال رابطه ی ثابتی میان عالم مادی ومعنوی هستند.
به عقیده آنها علت می تواندخودمعلول، ومعلول می تواند علت امری باشد. باتوجه به حدیث "دنیا مزرعه آخرت است" وطبق تعاریف فوق می توان مصداق علت ومعلول را دنیا وآخرت درنظرگرفت. پس به عبارتی دنیامی تواند خود آخرت (اشاره به تفکرات ایده آلیستی)، وآخرت می تواندخود دنیا (اشاره به تفکرات ماتریالیستی) باشد. که دراین دوحالت شاهد افراط گرایی دینی هستیم.
مصداق تکفیری ایده آلیست، گروه تروریستی موسوم به داعش ومصداق تکفیری ماتریالیستی، گروه تروریستی موسوم به اسرائیل است.
دراین بین، برخی، تروریست ها وتکفیری ها رابه دونوع خوب وبد تقسیم می کنند. سوال بنده ازاین افراد این است که آیا وقتی کودکی کشته می شود به قاتل آن، کودک کش خوب ویا بد لقب می دهند ویالعن ونفرینش می کنند؟ پس کودک کش، قاتل است وخوب وبدندارد.
طبق محاسبات فوق می توان به این نتیجه رسید که تکفیر یک نمونه ازافراط گرایی دینی است که می توان آن را ازآفات هویت دینی به حساب آورد. البته تندروی درصراط مستقیم چیزبدی نیست اما تمام صراط ها مستقیم وتمام مستقیم ها صراط نیست.
ومن الله توفیق
استفاده کردم
راستی شما هم با افتخار لینک شدید
می توانید لینک وب قشنگتون رو در لینک دوستان و همسنگران وب نظام تمدن نوین اسلامی ملاحظه فرماید