یاس نو

دست نوشته های یک سیاست خوان

یاس نو

دست نوشته های یک سیاست خوان

یاس نو

محمدبرم ، دانشجوی علوم سیاسی

"شهید محمد علی رجایی"
مردم ما از کمبود ها و کسریها گله ندارند،
آنچه مردم را می آزارد و صدایشان را در می آورد
وجود تبعیضات ناروا و سوء استفاده از بیت المال است و بس!


اللهم عجل لولیک الفرج
فکه یا مکه؟ اصلاً چه فرقی می کند؟
بگو عشق آباد... مدینه فاضله... بیت الله ثانی
مهم رسیدن به خداست! حال می مانی یا می آیی؟


❗ توجه ❗
👈 تمامی یادداشت های این وبلاگ توسط محمد برم مشگینی نگاشته شده است 👉

کانال تلگرام ما

نامه دوم آقا به جوانان
پرونده های ویژه

معرفی کتاب

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

جایگاه ژئوپلیتیک کریمه برای روسیه

دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۲۶ ب.ظ

کریمه یک منطقه مناسب برای گردشگری و زراعت است که قبل از مناقشه پیش آمده بین روسیه و اوکراین طبق قراردادهای قبلی دولت های این 2 کشور ناوگان دریایی روسیه در منطقه دریای سیاه، در این جزیره و به ویژه در شهر سواستوپول مستقر بودند.

علاوه بر آن بیش از 50 درصد جمعیت این جزیره را روس تبارها و بیش از 20 درصد آن را اوکراینی ها و بیش از 10 درصد آن را تاتارها تشکیل می دهند.

قبل از این مناقشه، نظام حاکم بر کریمه جمهوری پارلمانی مستقل از اوکراین بود که قوه مقننه آن 100 نفر عضو داشت در واقع با این نظام حاکم؛ کریمه، جمهوری خودمختار به حساب می آید.

کریمه در سال 1954 زمانی که دو کشور روسیه و اوکراین زیر سایه یک حکومت مرکزی (یعنی شوروی) بودند توسط نیکوتا خورشچف (رئیس جمهور وقت که خود اصالتا اوکراینی بود) به اوکراین هدیه داده شد.

یکی از دلایل اهمیت این جزیره برای روسیه موقعیت ژئوپلیتیکی آن است که روسیه با در اختیار گرفتن آن می تواند اشراف کامل و دقیق تری بر دریای سیاه و دریای خزر داشته باشد که نتیجه آن دسترسی راحت تر به منطقه قفقاز است.

این منطقه به نحوی مورد توجه بوده که در طول تاریخ همواره، صحنه اشغال و تاخت و تاز یونانیان بیزانسی و عثمانی ها و آلمان نازی بوده است.

اما اکنون و پس از کودتای رنگی غربگرایان در اوکراین؛ این کشور وارد بحرانی شد که نه تنها هیچ چشم انداز مثبتی برای حل و فصل آن دیده نمی شود بلکه هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد.

در دنیای امروزی و حال حاضر کشورهای ایران، روسیه، هند و چین در دسته قدرت های شرقی به حساب می آیند. هر چند این کشورها گاها دارای مسلک و اصول متفاوتی هستند اما اصل مقابله با بلوک غرب متشکل از ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی باعث اتحاد آنها و افزایش قدرت شرق متمدن شده است. این قدرت یابی دوباره شرق متمدن خبر از فروپاشی و نابودی امپریالیسم و هژمونی غربی می دهد.

اما کمی دور تر و در سال 1828 در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار در ایران و به دنبال جنگ هایی که 13 سال طول کشید عهدنامه ای بین ایران و روسیه تحت عنوان عهدنامه ترکمانچای منعقد شد. عوام مردم می پندارند که این یک قرارداد 100 ساله است و تاریخ انقضای آن گذشته است اما واقعیت این است که به لطف شاهان قاجار این یک قرارداد ابدی است. فلذا این یک تصمیم مکتوب فرمانروای 2 قلمرو در سالهای گذشته است و عشق به وطن قرارداد و عهدنامه نمی شناسد. اوضاع کریمه نیز به مثابه جدایی آذربایجان از ایران می باشد که شرایط پیش آمده اجازه رجعت کریمه به وطن اصلی اش را داد.

اما در مورد تاثیر مناقشه کریمه بر روابط متقابل روسیه و خاورمیانه باید گفت این مناقشه اثر مثبتی داشته است:

اول. از جهت تقویت محور مقاومت و تضعیف جبهه باطل (تروریستی)

دوم. از این جهت که با دیوار چینی غرب و آمریکا و تحریم های ظالمانه علیه روسیه، اتحاد بین کشورهای شرق متمدن با محوریت ایران و روسیه افزایش یافت.

سوم. این مناقشه سبب تحریم گازی روسیه علیه اوکراین حامی تروریست شد. اوکراین یکی از فروشندگان سلاح به تروریست ها است که این کار با وساطت عربستان سعودی انجام می شود.


ومن الله توفیق

نظرات  (۹)

وبلاگ جالب و مطالب خوبی  داری  مطالبتان هم جذاب و گیرا بود. اگر تمایل به تبادل لینک دارید اطلاع بده .مطالبتون خیلی ساده و در عین حال صادقانه است موفق باشی.
  • دوست آشنا
  • سلام.آدرس سند قرارداد را بفرست.
    پاسخ:
    تو گوگل سرچ کنید مشاهده میکنید عزیز
  • دوست آشنا
  •  بر چه مبنای میگی قرارداد 100 ساله نبود و ابدی بود.در حالی که چند سال پیش ترکمنستان 2 میلیون نیرو  در مرزش پیاده کرد و ایران  گفتخودش را به اون راه زد و گفت که برای امنیت مرزهاست و استقبال می کنیم.و از کجا میدونی که این یادداشت در خبرگزاری اسپوتینگ روسیه منتشر شده؟
    پاسخ:
    سلام و عرض ادب
    اسناد قرارداد موجود است و میتوانید مراجعه کنید.

    سند چاپ و انتشار یادداشت در اسپوتینگ:
    لینک یادداشت در خبرگزاری اسپوتینگ
    http://sptnkne.ws/cZp2
    این یادداشت در روزنامه ستاره صبح چاپ شد
    این یادداشت در خبرگزاری اسپوتینگ روسیه منتشر شد
  • دکتر بسیجی
  • با سلام وبلاگ جالبی داشتید و مطالب خوبی بود 
    به ما هم سر بزنید.
    http://pedaremooshaki.blog.ir/
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام علیکم
    حتما
  • سیامک پور اسد
  • +++++
  • علیرضا بیگدلی
  • سلام
    بسیار خوب از متن تان....

    پاسخ:
    زنده باشین
    پاینده باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی