یاس نو

دست نوشته های یک سیاست خوان

یاس نو

دست نوشته های یک سیاست خوان

یاس نو

محمدبرم ، دانشجوی علوم سیاسی

"شهید محمد علی رجایی"
مردم ما از کمبود ها و کسریها گله ندارند،
آنچه مردم را می آزارد و صدایشان را در می آورد
وجود تبعیضات ناروا و سوء استفاده از بیت المال است و بس!


اللهم عجل لولیک الفرج
فکه یا مکه؟ اصلاً چه فرقی می کند؟
بگو عشق آباد... مدینه فاضله... بیت الله ثانی
مهم رسیدن به خداست! حال می مانی یا می آیی؟


❗ توجه ❗
👈 تمامی یادداشت های این وبلاگ توسط محمد برم مشگینی نگاشته شده است 👉

کانال تلگرام ما

نامه دوم آقا به جوانان
پرونده های ویژه

معرفی کتاب

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

اقتدار نامشروع عامل تنزل دموکراسی

جمعه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۱۴ ق.ظ

هر دولتی با هر نظام سیاسی خواهان افزایش قدرت خود می باشد چرا که این اقتدار ضامن بقای دولتهاست اما اگر این اقتدار مشروع نباشد؛ می شود اقتدار رضاشاهی که سرآخر منجر به شکست است. اخیرا طرحی دوفوریتی توسط لیست امید با پیگیری دکتر عارف به صحن مجلس برده شد که اگر فردی در سخنرانی سوال کند که حواس جمع را به خود متوجه کند از 6 ماه تا 24 ماه حبس دارد.

مارکس وبر اقتدار را به انواع زیر تقسیم می کند:

1. اقتدار مشروع سنتی

2. اقتدار مشروع بروکراتیک

3. اقتدار مشروع کاریزماتیک

اگر این اقتدارطلبی را در هریک از سه گانه فوق دسته بندی کنیم فلذا باید به بعد مشروعیت آن توجه کنیم. انحصار قدرت یا اقدام به انحصار آن در تمام نظام های سیاسی مشروع منع شده است. از مونتسکیو گرفته تا اندیشمندان اسلامی به این اصل پی برده اند و اقدامات فراوانی برای جلوگیری از این عمل کرده اند که از نظریه تفکیک قوا گرفته تا لزوم آزادی بیان و... را دربر می گیرد.

به عقیده هگل دولتها مانع آزادی نیستند بلکه خود ضامن آزادی هستند. دولت در ایران به عنوان قوه ی مجریه وظایف پیاده کردن طرح و برنامه ها و قانون های مصوب قوه مقننه را برعهده دارد. دولت چگونه می تواند متضمن آزادی در ابعاد مختلف در بطن جامعه باشد در حالی که آزادی خود را در مقابل آزادی افراد می بیند. مطمئنا دولت تدبیر و امید علاوه بر موافقت با این طرح تمام توان خود را برای اجرایی کردنش بسیج خواهد کرد.

با گذر زمان آزاد مردی و آزاده پروری مقام معظم رهبری بیشتر عیان می شود. همه کس آزادند از بالاترین مقام اجرایی مملکت سوال بپرسند و او را نقد کنند حتی ولی فقیه. اصلا مفهومی که از ریشه یابی واژه مسئول استنتاج می شود یعنی کسی که مورد سوال قرار می گیرد و این از اختیارات مردم است که خدمتگزار خویش را مورد سوال قرار دهند و زمانی این قاعده حذف خواهد شد که مقام مورد نظر نه خدمتگزار مردم بلکه ولی نعمت مردم می باشد. این رعیت باید برده مطیع این دیوانسالار باشد و این یعنی گام اول برای مرگ تدریجی دموکراسی و احیای مجدد استبداد.

لازم به ذکر است دموکراسی اجزای مختلفی دارد و فقط به برگزاری انتخابات حداکثری و سالم محدود نمی شود. یکی از اجزای دموکراسی آزادی بیان است و این طرح منادی آزادی بیان می باشد که شاید بتوان شدت این فاجعه را هم ردیف اعدام امثال دکتر فاطمی پس از کودتای 1332 ه.ش دانست. اگر این طرح تصویب شود مردم مجبور به رعایت آن هستند چون دیگر به شکل قانون درآمده است و قانون شکنی به بهانه تامین آزادی فردی یعنی اغتشاش. ما به هوشیاری نمایندگان خود آگاهیم.


ومن الله توفیق

نظرات  (۴)

تفکر انتقادی لازمه رشد و پیشرفت فرد و جامعه است و زوال این تفکر انتقادی یعنی بن بست اندیشیدن .  
مطلبتون عالی بود . 
پاسخ:
ممنون و سپاسگزارم
  • سیامک پور اسد
  • سلام و خدا قوت .... یاداشتی موجه و بحا است ... از منشور حقوق شهروندی که صرفا کارکردی سباسی-انتخاباتی دارد که بگذریم این طرح اگر قانون شود با وصایای حضرت امام در وصیتنامه ایشان هم کاملا در تضاد است.... وفقک الله
    پاسخ:
    سلام علیکم
    انشالله که خیراست
  • علیرضا بیگدلی
  • سلام
    استبداد اصلاحطبیست دیگر....
    از مطالب ما هم دیدن فرمایید....

    پاسخ:
    سلام و عرض ادب
    نگاهی به این صورت قاطعانه مطمئنا نتیجه جالبی نمیتونه داشته باشه. باید ایرادات هر دو جناح کشور اصلاح شود والا اصولگرا و اصلاح طلب به تاریخ سپرده خواهد شد. ضمنا نفس اصلاح طلبی ذاتا یک روحیه اسلامیست به شرطی که ما آن را به خوبی به سرانجام برسانیم.


  • آموزشی-تفریحی
  • ممنون از مطالبتون
    پاسخ:
    سپاسگزارم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی