چیستی نهضتهای ضداستعماری ونقاط ضعف آنها
درهرنهضتی، برداشتی اقتصادی ازتاریخ وبرداشتی تاریخی ازاقتصاد وبرداشتی تاریخی واقتصادی ازانسان بدون برداشتی انسانی ازتاریخ وجامعه واقتصاد؛ وتحقیری ازاین بالاتر برانسان واردنشده است. جنبشها مسلماً متفاوت هستند؛ بعضی ماهیت سیاسی دارد، بعضی ماهیت مذهبی دارد، بعضی ماهیت اقتصادی دارد.اینها بایکدیگر مختلف ومتفاوت هستند.
باید اصل همبستگی دین وسیاست رابه جامعه ی اسلامی تفهیم کرد. این که دین وسیاست ازیکدیگر جداباشد نیرنگی است ازسوی سیاست بازان عالم مادی که متاسفانه مبنای این عقاید غلط رااز گروه هایی چون ماتریالیست گرفته اند. دردین، به خصوص دین اسلام، سیاست یکی اازعزیزترین پیکره ی دین است وجداکردن آن ازدین به مثابه جداکردن یک عضو عزیز ازخانواده است.
استعماریک پدیده جدید است که طی سه چهارقرن اخیرظهور کرده است اما مبارزه بااین پدیده درکادرکلی اصولی اسلام وجوددارد. هرچندشاید استعمارپدیده ای جدیدباشد اما اسلام بااستعمار مبارزه دارد. استعمارانواع مختلفی دارد ازجمله استعمار سیاسی، استعماراقتصادی، استعمار فرهنگی و...
مصداق استعمارسیاسی، استعمارکشور عراق بود که بعدها باحکم جهادآیت الله میرزای شیرازی کوچک، روحانیت شیعه مبارز منجربه آزادی شد.
مصداق استعماراقتصادی، استعماربر صنعت نفت ایران ویااشتغال بازارهای ایران که مبارزه برای آزادی ازاین استعمارگری به جنبش تنباکو مشهورشد.
مصداق استعمارفرهنگی، گوشه ای ازاستعمارانگلیس برهندبود. زمانی که ملکه یاپادشاه انگلیس واردهندشد برای فکت شیت عقیده هندی ها واکنش انجام نداد ودرواقع مقدمات ایجاد مانع برسر راه داشتن عقیده ای پاک رافراهم کرد واین منجر به عدم آزادی تفکروعقیده می شود.
اهداف جنبش های فوق محدودبه یک چیزبود؛ ضدیت بایکی ازاستعمار اقتصادی، سیاسی یافرهنگی و...
درهیچ یک ازجنبشهای فوق مسئله حکوومت اسلامی مطرح نشده است ویااگرهم مطرح شدبا صراحت وشجاعت نبوده است. تانظام حاکم فاسد وجوددارد هراقدام دیگری یابی فایده است یاکم فایده.
مشکل اساسی این نهضتها عدم هماهنگیست. هماهنگی به معنای همه باهم پشت سریک رهبر بزرگ بودن، یعنی همه باهم درپی اهداف اسلامی، یعنی همه باهم برای اصلاح خود، خودرابسازیم. خودرااصلاح کنیم چرا که خودسازی برجامعه سازی مقدم است.
راه مبارزه بااستعمارگران غربی منع وتحریم نیست. مگرمی شود رانت خواری راکه به رانت عادت کرده است وبرای آن له له می زند به قانون مقیدکرد؟
این ماهستیم که مسئولیم. اگربه مقدار کافی توان نظامی کشورهای اسلامی رابهبود بخشیده باشیم دشمن فکراستعماررا ازسرخارج می کند.
امایک نکته...
صدای شکسته شدن جام عمرقدرت های به ظاهربزرگ به گوش می رسدتردیدی نیست که پیروزی های بزرگی به نفع ملت ها درراه است.
دوران زورگویی واداره کردن جهان باقدرت استعماری به سرآمده است وامروز عصر، عصر ملت هاست وحاکمیت منطق، عدالت وخداپرستیست.
اکنون که به پایان خط رسیده ایم. سخن خودرابه جمله ای نغزازمولای متقیان درزمینه شرط موفقیت مصلح دینی که درنهج البلاغه ضمن کلمات قصارمسطوراست زینت می دهیم.
"انَّمایُقیمُ اَمرَاللَّهِ سُبحانَهُ مَن لایُصانِعُ وَلایُضارِعُ وَلا یَتَّبِعُ المطامعَ"
ومن الله توفیق
پ.ن: منابع مورداستفاده دریادداشت فوق محفوظ است.