شهادت ، هنر عاشقی
زیباییِ مخلوق خداوند، انسان را مجذوب خود میکند و هنر، محصول اراده انسان برای تکرار دیدن یا شنیدن زیبایی مخلوقات الهی است. همان زیبایی، طراوت و ترنمی که با مهارت اندیشه و دست انسان مهار میشود و گاهی در معرفت الهی تجلی پیدا میکند. چنان که اباعبدالله الحسین (ع) در تجلی مصباح و نور هدایت از فرش تا عرش رحمان، هنرآفرین معرفت و اندیشه الهی شد.
همانگونه که خدای متعال انسان را از خاک آفرید و از روح خود به آن دمید و سرشت، ذات و حقیقت او را در مدّت چهل روز با زیبایی و جمال بیاراست؛ حماسه اربعین، در تقویت و احیاء ایثار و از خودگذشتگی و حقیقت عاشوراء، مکمل و متمم است.
اسلام زائیده همین هنر الهی است. هنر هرچه سرزنده و پویاتر مخاطبش بیشتر است. محبوبیت هنر در اراده خالق آن برای خلق اثری در اوج شمولیت و عمومیت مخاطب است. همچون ندای هل من ناصر سیدالشهداء (علیهالسلام) در ظهر عاشوراء و سیمای نورانی ایشان بر روی نی، در خلق زیباییهای معرفتی اسلام، تا ابد روح تک تک ابناء بشر را خطاب میکند و به خود میخواند بی آنکه فرقهای از فرق و شخصی از انسانها را منحصر کند.
هنر اسلام انقلابی در مقابله با اسلام آمریکایی، پویایی اندیشه و ایجاد وحدت میان مسلمانان با اهداف جهان شمول است. نمود این تفکر، انقلاب اسلامی و تربیت فرزندانی است که با حرکت جهادی در نقاط مختلف جهان و با نفی خلوتگزینی، گوشهنشینی و سکوت در برابر ظلم، لرزه بر بنیانهای کفر و ظلم و طاغوت می اندازد و با انتقال پیام الهامبخش، وحدتآفرین، آزدیخواه و آزادهپرور قیام عاشوراء، اسلام را به فطرت پاک و نورانی مردم می رسانند.
پیاده روی اربعین حضور همان آزادگان آزادی خواه جهان با جلوهای از فرهنگ، سیاست و اسلام انقلابی است که طینتشان را هنرمندانه با زیبایی معرفت و اندیشه حسینی سرشتهاند و کامشان جز با جرعهای از وصال اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) و شهادت در راه اسلام شیرین نخواهد شد.
آنکه با شوق وصل زنده است و از هجر یار میسوزد در تاب و تب شهادت و قیام بر ظالم است، هر قدمش در پیادهروی اربعین، حرکتی است کربلایی همچون حرکت شیخ زکزاکی در نیجریه، شیخ نمر در عربستان، شیخ عیسی قاسم در بحرین و حرکت هزاران هزار آزادیخواه که هرکدام میتواند عاشورایی دیگر بیافریند.