یاس نو

دست نوشته های یک سیاست خوان

یاس نو

دست نوشته های یک سیاست خوان

یاس نو

محمدبرم ، دانشجوی علوم سیاسی

"شهید محمد علی رجایی"
مردم ما از کمبود ها و کسریها گله ندارند،
آنچه مردم را می آزارد و صدایشان را در می آورد
وجود تبعیضات ناروا و سوء استفاده از بیت المال است و بس!


اللهم عجل لولیک الفرج
فکه یا مکه؟ اصلاً چه فرقی می کند؟
بگو عشق آباد... مدینه فاضله... بیت الله ثانی
مهم رسیدن به خداست! حال می مانی یا می آیی؟


❗ توجه ❗
👈 تمامی یادداشت های این وبلاگ توسط محمد برم مشگینی نگاشته شده است 👉

کانال تلگرام ما

نامه دوم آقا به جوانان
پرونده های ویژه

معرفی کتاب

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

جهانِ کالا یا جهانِ انسان؟

سه شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۵۱ ق.ظ

افکار و اعمال انسان، خالق کالاها با کیفیت و کمیت متنوع است اما گاهی از یاد می رود که خالق برتر از مخلوق است و این بد است. مخلوق زاییده ی فکر و خیال خالق خویش است. اگر خالق وجود نداشت بالتبع مخلوق هم وجود نخواهد داشت پس این واقعیت همیشه باید در ذهن باشد که کالاها برای این آفریده شده اند تا در اختیار انسان باشند و نه انسان در اختیار آن ها. جهان کالاها یکی از مظاهر اصلیِ شیء گشتگی و از خودبیگانگی از کار خویش است. اگر ذهن و عین در انسان همخوانی نداشته باشد رشد و تعالی در حاشیه قرار می گیرد. اما زمانی وجود دارد که ذهنیت و عینیت انسان چه نیک و چه بد در مدار همرنگی قرار می گیرد در این زمان است که انسان می تواند به اوج توانایی های خود در هر عصر برسد. زمانی که بورژوازی ظهور کرد، ذهنیت انسان در تکوین طبقه بورژوا به عنوان طبقه انقلابی به خدمت گرفته شد تا به این عینیت دست یابد که بورژوازی مظهر کمال توانایی انسان در کار و خلاقیت است و یا زمانی که انقلاب صنعتی آغاز شد ذهن فرمان داد که باید جهان عینی صنعت و تجارت پدیدار شود که این عمل نتیجه ی مطلوب انگاری ایدئولوژی "فردانگاری" انسان بود. در یک نگاه کلی اکثر جهان ها  در بعد زمانی متفاوت با وجود ایدئولوژی های مکان شهری (جهان - منطقه - کشور و...) ابتدا مطلوب عامه و مورد پسند بوده است اما با گذر زمان، رسوایی فکری و نبود ایدئولوژی مستمر در هسته ی مرکزی آن ها نمایان گشته که به زوال آن ها انجامیده است. انسان، جهان شیء گونه نامطلوب با هر ایدئولوژی و برنامه را در هم می شکند و دوباره از درون ویرانه های آن پوسته ی قدیم، جهان شیء گونه ای تشکیل می دهد که مطلوب باشد. و اگر سیر تحول و تطور ایدئولوژی به همین گونه که هست به جای اینکه از بین برود و یا ایجاد شود از فردی به فرد دیگر یا از مکانی به مکان دیگر منتقل شود، می توان ادعا کرد که قانون پایستگی ایدئولوژی که همزاد قانون پایستگی انرژی در علوم طبیعی است، در علوم انسانی ظهور کرده است.

می توان حاصل جدیدترین ایدئولوژی مطلوب انگاشته شده ی گذشته نه چندان دور را طبقه ی سرمایه داری معرفی کرد. باید برای تغییر این جهان شیء گونه نامطلوب باید به فکر ایدئولوژی جدیدی بود که هم ثبات داشته باشد و هم روی پوسته ی ترک برداشته بورژوازی مستقر شود نه زیر آن. اگر طبقات ماقبل سرمایه داری فعال شوند تنها تصویر جهان های منسوخ را احیاء می کنند. اما طبقه ی مستضعفین و همه ی گروه هایی که به شیوه ی این طبقه جهان نوین دیگری را بر اساس علائق و اهداف خود تصور می کنند علی الخصوص طبقه پرولتاریا، نیروی خلاق کارگر و عصر سرمایه داری هستند. زمانی که به اعصار گذشته می نگریم برای مثال فئودالیته، به این مهم پی می بریم که ذهنیت همواره در دست طبقه ی بورژوا است و باز هم میان ذهن و عین وحدت نیست. اما وقتی ایدئولوژی مستضعفین به خودآگاهی می رسد ایدئولوژی کاذب موجود رفع می شود و انسان در می یابد که جهان شیء گونه، پدیده ای مصنوع است و سهم خود را به عنوان ملت، دولت و اجتماع در این صناعت می شناسد. در واقع زیربنای احیای ایدئولوژی ها، فرد و در ابعادی گسترده تر جامعه است و روبنای آن تاثیر این ایدئولوژی بر حکومت و نحوه ی قانون گذاری است. این ایدئولوژی ها هستند که پس از خلق شدن دست به استعمار خالق خویش می زنند. پس این عینیت که انسان برده ی کالا باشد یا صاحب آن، تاثیر ایدئولوژی ایجاد شده توسط ذهنیت خود او است.

نظرات  (۸)

عالی

  • زندگی برتر
  • سلام وقتتون بخیر
    می خواستم بپرسم با وبلاگ من تبادل لینک می کنید؟؟

    مرسی عالی بود 

  • طراحی سایت
  • عالی
    مرسی عالی بود 

    مرسی عالی بود

    با تلاش بیشتری مطلب بزارید
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمت
    شرمنده متوجه نشدم منظورتان از تلاش بیشتر یعنی چه؟
  • پیمان محمدی فرد
  • سلام خدمت شما؛

    وبلاگ خوب و زیبایی دارید، ان شاالله موفق و پیروز باشید.

    شما رو دنبال میکنم.

    وبلاگ من در زمینه ترویج و انتشار معارف مهدوی فعال هست. اگر تمایل داشتید شما هم ما رو دنبال کنید و با هم تبادل لینک داشته باشیم تا به این طریق باعث ترویج این معارف بشیم و افراد بیشتری بتونن از این مطالب بهره ببرن.

    با تشکر از توجه شما.

    اللهم عجل لولیک الفرج.

    http://mahdaviat-12.blog.ir

    خدا قوت و خسته نباشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی