یاس نو

دست نوشته های یک سیاست خوان

یاس نو

دست نوشته های یک سیاست خوان

یاس نو

محمدبرم ، دانشجوی علوم سیاسی

"شهید محمد علی رجایی"
مردم ما از کمبود ها و کسریها گله ندارند،
آنچه مردم را می آزارد و صدایشان را در می آورد
وجود تبعیضات ناروا و سوء استفاده از بیت المال است و بس!


اللهم عجل لولیک الفرج
فکه یا مکه؟ اصلاً چه فرقی می کند؟
بگو عشق آباد... مدینه فاضله... بیت الله ثانی
مهم رسیدن به خداست! حال می مانی یا می آیی؟


❗ توجه ❗
👈 تمامی یادداشت های این وبلاگ توسط محمد برم مشگینی نگاشته شده است 👉

کانال تلگرام ما

نامه دوم آقا به جوانان
پرونده های ویژه

معرفی کتاب

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دگرگونی های فراگیر اجتماعی تکالیف بیشتر و بزرگتری بر دوش آنانی که داعیه سیاسی بیشتری دارند می گذارد. "دگرگونی فراگیر اجتماعی" هم می تواند مبدأ "شکاف اجتماعی" خاصی شود و هم می تواند مقصد آن. برای مثال در سیر تاریخی فرآیند نوسازی و توسعه که سیر ( انقلاب کشاورزی > انقلاب صنعتی > انقلاب فراصنعتی ) را می پیماید در جوامع مختلف، سرعت دهنده های متفاوتی برای پازل چینی آن وجود دارد. گاهی مردم نقش محرک را دارند که توسط دولت سرکوب می شود و گاهی هم دولت نقش محرک را دارد که توسط مردم درک و حمایت نمی شود.

هیچ جامعه ای را نمی توان یافت که فاقد شکاف و یا تنها دارای یک شکاف اجتماعی باشد. 2 وضعیت عمده در این رابطه قابل تصور است. یکی اینکه، شکافی که در حال حاضر غیرفعال و ایستا است ممکن است در آینده فعال و پویا شود، مانند شکاف های طبقاتی در جوامع "مکان شهری". دوم اینکه، شکافی که در گذشته فعال و پویا بوده است دیگر اثربخشی خود را از دست داده است، مانند شکاف های مکتبی سنتی در جوامع مدرن. از نظر ضرورت تکوین، شکاف های حاصل از دگرگونی های فراگیر اجتماعی در بطن تاریخ، یا ساختاری هستند و یا تصادفی. اگر ساختاری باشند یعنی شکاف هایی هستند که به مقتضای برخی ویژگی های دگرگونی ناپذیر و پایدار در جامعه ی انسانی پدید آمده اند و همواره وجود دارند اما اگر تصادفی باشند یعنی شکاف هایی هستند که در شرایط ناپایدار و متغیر در اجتماع به وجود آمده اند و وجودشان بستگی به شرایط و ضوابط مختلفی دارد. برخی از این شکاف های اجتماعی مانند شکاف های فرهنگی، قومی و زبانی محصول "تصادفات" تاریخی و چگونگی تکوین یک کشور از نظر تاریخی بوده اند. مثلا وجود تنوعات قومی در یک کشور ناشی از عوامل گوناگون است این ما هستیم که می توانیم در زمین شکاف ها بازی کنیم و یا شکاف ها را در زمین خود بازی دهیم. شکاف های قبیله ای، قومی و زبانی مربوط به جامعه سنتی کم و بیش فعال اند فلذا غل و زنجیر فکری انسان ها در جوامع مدرن امروزی که کشورها به فکر جهانی شدن و جهانی عمل کردن هستند معنا و اعتباری ندارد. شاید اگر به تاریخ اقوام ایرانی بنگریم نوعی ستیز و تکاپو بین مذاهب، مکاتب و اقلیت ها همواره وجود دارد. برای مثال در یک قرن و اندی پیش در منطقه ی آذربایجان همواره دو مکتب متشرع و شیخی در تقابل با یکدیگر بودند و یا در بیشتر مناطق فارس نشین از جمله شیراز و اصفهان عمده تقابل ها بین دو گروه نعمتی و حیدری روی می داد. اما با کمی تأمل در می یابیم که این جنگ ها و ستیزها در قرون گذشته مانده اند و ما اکنون در قرن 21 هستیم. همچنین دفاع از حکومت های ماتریالیست قومی و ترغیب به آن، منجر به تشکیل نظام خودکامه فاشیستی می شود؛ جامعه نخست را طبقه ی "در خود" اما نه هنوز "برای خود" و دومی را طبقه ی "در خود" و همچنین "برای خود" تشکیل داده است. اولی مشغول اثبات و جدایی خویش و دومی مشغول تحمیل سروری و مهتری خویش است. و این است داستان اشتباه گرفتن دگرگونی های فراگیر اجتماعی با شکاف های اجتماعی.

نظرات  (۱)

  • دانلود آهنگ جدید
  • عالی بود 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی